sosiaalinenmedia_kareliadata_blogi

Miten hyödyntää sosiaalista mediaa tulevaisuudessa?

Sosiaalisessa mediassa on mielestäni opittu vuosien saatossa käytöstapoja ja ollaan varovaisempia. Luulen, että virheet ovat opettaneet. Joku on menettänyt työpaikkansa kirjoitusten takia, ja toinen on saanut syytteen kunnianloukkauksesta. Uskon, että tulevaisuudessa tähän ”somekäyttäytymiseen” panostetaan entistä enemmän, varsinkin yritykset ja niiden työntekijät. Digitaalinen identiteetti on tärkeä, ja sillä on monisäikeiset vaikutukset. Se, mitä olet yksityishenkilönä, peilautuu suoraan myös ”työminääsi”. Haluatko olla ihmisten silmissä asiallinen ja ammatillinen, vai ”somessa räyhääjä”? Kiusaaminen ja arvostelu eivät varmasti tule loppumaan koskaan. Joukkoon mahtuu aina välinpitämättömiä ihmisiä.

 

Sosiaalinen media tulee olemaan tulevaisuudessakin merkittävä markkinointi- ja verkostoitumiskanava. Yksityishenkilöillä on iso merkitys yritysten näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa. Jakamalla yrityksen julkaisuja, tulee näkyvyyttä lisää. Yhdellä ihmisellä voi olla 50 000 seuraajaa Instagramissa tai Facebookissa 500 kaveria, jotka julkaisu tavoittaa yhdellä napin painalluksella. Samaan aikaan puhutaan myös ”someähkystä” ja ihmiset rajoittavat tietoisesti sosiaalisen median käyttöä. Olen usein miettinyt, että onko tämä ohimenevä ”villitys”? Tuleeko trendiksi ”somettomuus”? Vaikka näin tulisi käymään, uskon silti, että digimarkkinointi ja liiketoiminnan digitalisaatio ei ole ohimenevä. Se tulee kehittymään edelleen. Luulen, että jatkossa tulee olemaan aivan omiakin kaupallisia kohdennettuja kanavia.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin