seo_postaus_kareliadata

Hakukoneoptimointi

Löytyvätkö verkkosivusi hakukoneesta?

 

Hakukoneoptimointi, eli SEO (Search engine optimization), tarkoittaa parannustoimia, joilla luodaan sivustolle näkyvyyttä hakukoneissa ja saadaan sivustolle ohjattua avainsanojen avulla aiheista kiinnostuneita ihmisiä. Google arvostaa niitä sivustoja, jotka tekevät tämän tehokkaasti. Google tietenkin haluaa, että ihminen päätyy nopeasti ja helposti sille sivustolle, mihin hänellä oli ajatus päästä. Jos hakusanana on ”hiustenleikkaus”, ei ole tarkoituksenmukaista päätyä ruohonleikkureita myyvälle sivustolle. Google on myös kertonut sivuston latausnopeuden vaikuttavan hakukonesijoituksiin. Latausnopeuteen vaikuttavat mm. datan määrä sivustolla, kuvien optimointi ja palvelimen nopeus. Sivuston latausnopeus tulisi olla lähellä 1 sekuntia ja verkkosivujen yhden sivun koko alle 1 MB. Jos sivulla on paljon dataa, tulee palvelimelle paljon pyyntöjä, ja sivusto hidastuu. Selaimen palvelupyyntöjen määrä palvelimelle tulisi olla alle 40.

Miten voi päästä Googlen suosioon ja kiilata hakutuloslistassa ylöspäin? Tässä muutamia vinkkejä.
Ihan ensiksi voisit kokeilla löytyvätkö verkkosivusi ollenkaan Googlen hakukoneesta, ja onko niitä indeksoitu. Kirjoita Googlen hakukenttään site: ja oma verkko-osoitteesi esim:  site:kareliadata.fi, ja näet mitä Google on indeksoinut.

 

Avainsanojen kartoitus

 Ihan alkuun lähtisin tekemään avainsanatutkimusta. Avainsanoja tarvitset monessa kohtaa optimoidessa sivustoasi. Avainsanoilla tarkoitetaan hakutermejä, jotka kuvaavat toimintaasi, ja joilla haetaan toimintaasi liittyvää tietoa hakukoneista. Jos sinulla on jo verkkosivut, ja haluat optimoida niitä, tee Googleen hakuja ja selvitä millä hakusanoilla sivustosi sieltä löytyvät. Voit käyttää löytämiäsi sanoja avainsanoina.

Mieti aluksi yleisesti aihealueet toiminnastasi. Minun yritykseni tuottaa digitaalista sisältöä, joten laajemmat ylätason avainsanat olisivat esimerkiksi; valokuvaus, verkkosivut ja graafinen suunnittelu. Seuraavaksi näiden ylätason jokaisen aihealueen alle lähdetään listaamaan laajemmin hakusanoja.

Valokuvaus

  • valokuva
  • valokuvaaja
  • hääkuvaus
  • lapsikuvaus
  • luontokuvaus

Tämän jälkeen hakusanoja vielä laajennetaan ja tehdään ns. long tail keywordeja, jotka kuvaavat toimintaa tarkemmin ja ovat myös mahdollisia hakulauseita.

Näitä voisivat minun tapauksessani olla esim.:

  • festareille valokuvaaja
  • valokuvat nettisivuille
  • valokuvaaja häihin
  • valokuvat someen
  • urheilutapahtumaan valokuvaaja

Avainsanahakuun on olemassa myös työkaluja. Googlen avainsanasuunnittelija on tähän oiva apuväline. Se osaa listata aiheeseen liittyvät avainsanat ja näyttää kuinka paljon milläkin avainsanalla on tehty hakuja. Kyseisen Googlen palvelu on ilmainen, mutta se on osa maksullista Google Ads-palvelua.

 

Verkkotunnuksen ja URL-osoitteiden valinta

 Ensimmäisiä asioita verkkosivujen hankinnassa on verkkotunnus eli ns. nettisivujesi osoite. Yleensähän se on yrityksesi nimi, esim. yritys.fi. Kannattaa kuitenkin miettiä verkkotunnukseksi toimintaasi kuvaava nimi eli tässä kohtaa tarvitset ensimmäisen kerran avainsanojasi. Verkkotunnuksen päätteellä ei juurikaan ole merkitystä. Fi-päätteinen on ihan samanarvoinen kuin com-päätteinen. Ilmaisia verkkotunnuksia kannattaa kuitenkin välttää. Ne ovat maksuttomia ja juuri sen takia suosittuja huijaussivustoilla. Huonon maineen takia ihmiset karttavat näitä ilmaistunnuksella varustettuja sivustoja. Näitä päätteitä ovat mm. ml ja tk.

URL-osoitteet kannattaa laittaa mahdollisimman helpoiksi ja lyhyiksi. WordPressissä tämän voi valita asetuksista.

 

Metatietojen lisääminen

Sivuston jokaiselle sivulle tulisi määrittää oma meta title ja meta description. Meta title on siis muotoa: ”Karelia Data , valokuvaus” tai ”Karelia Data, verkkosivut” eli sivuston nimi ja alasivun nimi. Meta description on taas lyhyt ja houkutteleva kuvaus sivusta, jolla yritetään saada käyttäjää klikkaamaan juuri sinun sivuillesi. Nämä metatiedot ovat tärkeät ja näkyvät hakukonetulosluettelossa.

metatiedot-ja-kuvaus

 

SSL-salaus

Google arvostaa ja antaa pisteitä enemmän niille sivustoille, joissa on SSL-salaus. Data liikkuu käyttäjän selaimen ja palvelimen välillä. SSL-salaus suojaa tätä dataa, ettei siihen pääse kukaan ulkopuolinen käsiksi. Nykyisin myös ihan tavan kuluttajat arvostavat SSL-salausta ja tietävät mikä se on. Sivustoista, joissa ei ole käytössä SSL-salausta, tulee ilmoitus ”Not secure ja sivuston osoite alkaa http.”.  Tämä ilmoituskin voi karkottaa käyttäjiä. SSL-salatuissa sivustoissa osoitteen edessä on lukon kuva ja osoite alkaa https.

not-secure-website

 

 

ssl-salaus-symboli

 

 

Sisältö

Sitten se tärkein, sisältö. Nyt tarvitset taas niitä määrittelemiäsi avainsanoja. Sisällön määrällä ja laadulla on väliä, mutta määrä ei korvaa laatua. Sisältöä tulee olla riittävästi ja oikeanlaista. Mikä on oikeanlaista sisältöä? Sen pitää tietenkin liittyä sivuston aiheeseen ja hakukoneessa käytettäviin hakusanoihin. Sisällön pitää olla kävijälle arvokasta ja hyödyllistä. Google arvostelee sivustosi sen mukaan, miten hyvin sen sisältö vastaa käyttäjän toiveita.

Määrittelemiesi avainsanojen tulee toistua sisällössä, mutta niiden suhteen ei kannata kuitenkaan liioitella. Ohjenuoraksi on annettu, että yksittäisen sivun tulisi sisältää vähintään 300 sanaa. Verkkosivujen jokaisella sivulla tulisi olla yksilöllinen sisältö. Tekstin kannattaa myös olla luonnollista, omin sanoin kerrottua, eikä sitä kannatta kopioida mistään, ei edes omilta sivuiltasi. Teksti kannattaa otsikoida ja rakentaa helposti luettavaksi. Sitä ei siis kannata kirjoittaa yhteen pötköön. Pelkkä teksti on myös hieman tylsä, joten kannattaa laittaa kuvia, listoja tai vaikka videoita. Nämä toimivat ”hengähdystaukona” lukijalle. Otsikoinnissa h1 otsikkoa saa käyttää vain kerran ja se tulisi olla yksilöllinen. Otsikoissa kannattaa hyödyntää avainsanoja

 

Kuvien optimointi

Kuvat kannattaa nimetä oikein jo tallentamisvaiheessa eli sille annetaan tiedostonimi. Kuville kannattaa antaa myös ALT-nimi. ALT-nimen voi laittaa kuville myös HTML-koodiin. On myös helpompi tapa. WordPressissä kuvalle voi antaa ALT-nimen samassa ikkunassa kuin nimetä tiedostonimenkin. Nimi kannattaa olla mahdollisimman kuvaava, että se löytyy hakukoneessa oikein. Jos kuvassa nainen juo kahvia, kuva kannattaa nimetä: nainen-juo-kahvia. Näin se löytyy hakusanalla: nainen juo kahvia. Nimessä ei kannata käyttää välilyöntejä, erikoismerkkejä, pilkkuja, jne. Välit kannattaa merkitä väliviivalla. Jos kuva ei jostain syystä lataudu oikein, sen tilalla näytetään ALT-nimi. Myös hakukoneet hyödyntävät ALT-nimeä. ALT-teksti on myös tärkeä näytönlukijaa käyttäville erityisryhmille.

Kuvat kannattaa laittaa sivustolle oikeassa koossa. Liian isot kuvat hidastavat sivustoasi turhaan, varsinkin jos kuvia on paljon. Googlekaan ei tykkää liian isoista kuvista arviodessaan sivustoasi. Kamerasta tulevat RAW-kuvat ovat aivan liian isoja (minun kamerasta noin 6000 x 4000 px). Kuvat kannattaa pienentää niiden käyttötarkoituksen mukaan. Koko näytön levyiseen headeriin tarvitsee isomman kuvan, kuin vaikka pienemmäksi henkilökuvaksi. Kuvaa ei kannata pienentää rajaamalla, vaan muuttamalla pixeleitä. Helpoiten tämä onnistuu kuvankäsittelyohjelmalla. Itse teen sen Photoshopilla. Muutan kuvan koon ja tallennan kuvan websafe sRGB-väriprofiilissa. Kuvakoon tulisi olla alle 100 Kb.

 

Sitemap ja Google Search Console

Googlea voi auttaa löytämään sivustosi lähettämällä sille sivustosi sitemapin. Tämä on erityisen tärkeää ihan uusien verkkosivujen kohdalla. Googlen robotit pääsevät nopeammin indeksoimaan sivusi ja se nopeuttaa verkkosivujesi löytymistä hakukoneessa. Google search consoleen pääset luomalla google-tunnukset tai kirjautumalla sisään olemassa olevilla tunnuksilla (esim. gmail ja youtuben tunnuksilla). Verkkosivujen omistajuus täytyy vahvistaa ja se käy kätevimmin Google Analyticsin kautta. Itse teen ensin verkkosivujen yhdistämisen Google analyticsiin, ja sen jälkeen vasta search consoleen. Näin se yhdistyy search consoleen ”automaattisesti”. Kätevimmin sitemapin saa tehtyä WordPress verkkosivuille Yoast SEO lisäosan avulla. Google search console ei näytä heti mitään, vaan siinä on noin vuorokauden viive.

Mobile first-ajattelu on nykypäivää

Nykyisin sivustoja suunnitellaankin mobiilikäytettävyys edellä. Myös Google arvostaa responsiivisia sivustoja. Sivuston tulee siis mukautua järkevästi jokaiselle laitteelle näytön leveyden mukaan. Verkkosivuja tehdessä onkin tärkeä päästä testaamaan sivustoa mobiilinäkymässä. WordPressissä tämä onnistuu. Voit myös testata onko sivustosi mobiiliystävällinen. Testi löytyy osoitteesta:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

 

Jakaminen sosiaaliseen mediaan

Sivustolle kannattaa laittaa sosiaalisen median jakopainikkeet. Voit myös itse jakaa omaa sisältöäsi sosiaalisessa mediassa. Tämä lisää näkyvyyttä ja saat lisää kävijöitä sivuillesi.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin